Lyssna på våra samtal

Vi pratar om livet i vår Leva Livet podcast!

 

Här hittar du ljudfiler där vi samtalar om olika ämnen i livet och hur vi med hjälp av attraktionslagen skapar våra liv och mår bra av. De öppnas i Soundcloud.

Med dessa samtal vill vi dela med oss det vi lever efter och hur vi ser på allt vi möter i livet. Vi mår bra och vi vill att även du ska må bra! Du hittar oss på Itunes och Acast som Leva Livet podcast! Vi finns även på Soundcloud som effortlessliving.

 

"Har precis lyssnat på eran podd. Ni är sååååå bra vill jag bara säga! 🌸

Ni lyfter och förklarar på ett väldigt tydligt och pedagogiskt sätt, tydliga och konkreta exempel, ni har ett skönt flow, kompletterar varandra fint och så bra sammanfattat! Fortsätt leverera. Tack för att ni delar med er. Kram från mig!"

Jag är okej!

är jag tänker att: "Jag är fel på alla sätt och vis, kroppen eller hur jag lever mitt liv". Då spelar det ingen roll vad jag äter eller hur jag äter, jag är missnöjd med mig själv redan innan.

Det handlar inte om vad vi äter utan hur vi känner oss när vi äter och vad vi tänker om det vi äter eller om oss själva när vi äter. Så länge jag vill ändra något i min kropp, så länge jag inte är nöjd med hur jag ser ut, är vi inte lyckliga. Vi älskar inte oss själva, och ställer villkor för vår självkärlek: bara jag såg lite bättre ut eller bara jag tränade mer så skulle jag älska mig själv = vara nöjd med mig själv. Men om vi inte är det idag, så kommer vi inte vara det efter förändringen heller.

Självkärlek börjar med acceptans över det som äÄr det något du vill ändra i dig själv? Något i din kropp. i ditt sätt att vara, en egenskap? Så länge det finns något som du är missnöjd med och vill ändra, så länge är du missnöjd även med ditt liv. Acceptans av dig själv är att älska dig själv som du är. När du älskar dig själv som du är idag skapar du även sunda, glada och harmoniska relationer med andra. Det börjar i dig själv. Om du som förälder försöker få dina barn att tycka om sig själv som de är, börja med dig själv. Missnöje med oss själva tar mycket energi och tid som vi kan lägga på att ha roligt istället. Vi är också mindre närvarande när vi tänker bara på oss själva (på ett destruktivt sätt).

 

Shit, hur hanterar jag det här?

Oavsett hur förberedda vi försöker vara i livet, kan vi bli överraskade av händelser som får oss ur balans. Eller vi möter människor på jobbet eller i vår vänskapskrets som för tillfället har tappat fotfästet.

Hur vi hanterar dessa situationer handlar om vår attityd och inställning, det handlar inte om hur vi har det utan hur vi tar det.

Det första är att acceptera det som händer. Att vi inte skapar skuld och skam över det eller lägger det på någon annan heller. Nästa steg är att flytta fokus i det som är bra i situationen, det kan vara nya möjligheter, ny potential. Även att hålla sitt fokus i allt annat som får oss att må bra i livet. Sluta prata om det som har hänt, sluta älta i det. Sluta analysera och fråga varför. Oftast är det bara spekulationer som skapar mer oro inom oss.

Ett sätt är att förebygga och stärka sitt inre innan något händer genom dagliga meditationer, genom att varje dag öva på sin uppskattningsmuskel och följa den inre vägvisaren (magkänslan, intuitionen mm) och göra saker som känns bäst.

När vi väl är inne i det hemska/jobbiga/kaotiska/stressiga, gäller det att ha tillit (vilket stärks av de förebyggande metoder) att även detta kommer att gå över samt att det kommer att ordna sig på bästa sätt, även om jag inte just nu kan se hur.

Ett annat bra sätt är att erinra sig över tidigare kris-situationer, hur vi lyckats komma över dessa och hur bra det ändå blev.

Värsta är om du är emot det som händer eller just har hänt, för då skapar du mer motstånd inom dig och mår sämre och i värsta fall förvärrar situationen.

Med hjälp av meditationer, attityd av uppskattning och tillit, möter du allt i livet med lite distans (dvs tar inte det personligt) och hoppfullhet. Du bevarar din inre frid och balans oavsett vad som sker.

Delta i vår workshop och stärk din inre balans och harmoni med oss.

Vår Leva Livet-pod finns på Itunes, Acast, Soundcloud och Podbean.

Inspiration genom böcker:

Vi får vägledning hela tiden av universum och för oss gäller det att vara öppen för att ta emot oavsett i vilken format det kommer. Det kan vara något du hör, ser, läser eller upplever på ett annat sätt. Många har frågat oss tips på böcker, och vi har egentligen ingen du måste läsa. Läs det som du fastnar för, eller kanske får av någon. Bara för att någon rekommenderar som den bästa boken någonsin, betyder inte att det är något för dig just nu. Testa dig fram, boken ska kännas bra för dig att läsa. Här är ett axplock av böcker som har inspirerat oss:

 

Ester och Jerry Hicks: Alla böcker.

Wayne Dyer: Flera böcker, en av de bästa: Slut på ursäkterna.

Eckhart Tolle: En ny jord och Leva livet fullt ut (engleska: A new earth och The power of now).

Brenee Brown: The gift of imperfection (engleska) och Mod att vara sårbar mm.

Neale Donald Walsch: Samtal med gud 1-3, samt de senare boken.

Marianne Williamson: The law of divine compensation (på engelska).

Mark Nepo: The book of awakening.

Byron Katie: Älska livet som det är mm.

Gary Zukav: Själens boning mm.

James Redfield: 9-12 insikten (flera böcker).

Mike Dooley: Flera böcker.

Deepak Chopra: Livets 7 andliga lagar och Vägen till kärlek.

Lise Bourbeau: Kroppen talar till dig.

Osho: Medvetenhet: nyckeln till ett liv i balans.

Don Miguel Ruiz: 4 grundstenar till ett bättre liv.

Louise Hays: Du kan hela ditt liv mm.

Bengt Stern: Att må dåligt är en bra början.

Debbie Ford: Krama din skugga mm.

Brandon Bays: Resan mm.

Rober Holden: Lovebility (på engelska).

Sanaya Roman: Living with joy.

 

Lyssna på tex Michael Beckwith och Agapelive TV speciellt Vision for new beginnings, Take back your mind (även andra klipp på Youtube). Där hittar du även väldigt många klipp av Abraham Hicks, Echart Tolle, Byron Katie, Brenee Brown, Wayne Dyer mm.

 

Du kan också delta i våra workshop för att lära dig mer om attraktionslagen.

Sociala medier och attraktionslagen

Sociala medier är inget negativt eller positivt i sig. Dessa är bara företeelser. Precis som att det regnar. Det sker inget dåligt eller ont i sociala medier. Det enda dessa berättar för oss är att var vi befinner oss i oss själva. Sociala medier är en spegling av oss själva och vad vi fokuserar på just nu. Precis som allt runtomkring dig. Du kan bli medveten om vad det är du dömer i andra på sociala medier eller om sociala medier. Det berättar bara något om dig själv. Vad reagerar du på - vad berättar det om dig? Du bestämmer vad alla dessa medier betyder för dig och vad du vill ha mer av (genom att fokusera på något du vill ha eller inte vill ha/se/höra). Sociala medier tar inte din tid, inget kan ta din tid om inte du ger något din tid Beslutet är ditt. Du kan stirra på din växt hemma i timmar och klaga att din växt tar din tid. Att du måste ta en paus från din växt. Att den är dålig, ond, dum mm. Det bara är en växt, precis som sociala medier är sociala medier. Du ger dessa mening med dina egna värderingar. Vad vill du ha mer av? Sociala medier är som universum (och attraktionslagen) för oss och våra liv. Det vi gillar, lajkar, reagerar på, delar, pratar om blir vårt fokus och det får vi se mer av. Både i sociala medier och i våra liv.

Delta i vår workshop och lär dig mer om attraktionslagen och hur du kan må bättre redan idag. Lyssna på vår Leva Livet-podden på Itunes, Acast, Podbean eller Soundcloud.

Släpp taget och få det du vill ha.

Vi alla har saker vi fastnar för, som tankar, beteenden, reaktionsmönster, övertygelser, klagandet, kritik mm. Det kan vara vilket område i livet som helst: relationer, jobb, vänner, sjukdom, vikt, boende, barn, föräldrar, före detta chefer eller partner osv. För att göra plats för något nytt i dig och ditt liv (det börjar med dig) så behöver du släppa taget om dina tankar om ämnet/området i ditt liv som får dig att må dåligt. För när vi är fyllda med tankar och känslor som vi håller fast vid och som får oss att må dåligt, finns det inte utrymme för att må bra, för att hitta en lösning eller för att låta vägledningen få plats. Så steg 1 är att veta vad du inte vill ha och vad du vill ha. Steg 2 är att släppa taget (=sluta tänka på) om det som gör dig arg, ledsen, irriterad, frustrerad, deppig, stressad mm. Ha tillit att det kommer att ordna sig även om inte du ser hur det skulle gå till. Fokusera på något som får dig att må bra. Steg 3 är att träna dig i att bli medveten om dina tankemönster, dina övertygelser och beteenden och börja ändra (släppa taget) på det. Träna dig i att vara i nuet med hjälp av meditation, mindfulness eller något annat. Steg 4 är att bestämma dig att du gör allt för att må bra och lever därefter. Du ger dig tid till återhämtning, meditation, uppskattning, tacksamhet, inspirerande och roliga saker. Du förstår konsekvenserna av ditt sätt att tänka och bete dig. Steg 5 är att leva utifrån din sanning, din vägledning och i balans med det yttre och inre. Även om och när du hamnar i steg 1 gör det inget, för det är bara en förtydligande för dig över vad du vill.

Varje dag tänker vi något, gör vi något som ger oss energi eller tar oss energi. Inget utanför oss själva gör det, bara vår attityd om det som sker och är.

Delta i vår workshop och lär dig mer om attraktionslagen. Lyssna på vår Leva Livet pod på Itunes, Acast, Podbean eller Soundcloud.

 

Hälsa och attraktionslagen!

Hälsa är ett brett begrepp. För vissa är det kost och träning och för andra handlar det om så mycket mer, som tex sömn, sociala relationer, jobb, mental hälsa, beröring. Det du fokuserar på skapar du mer av, enligt attraktionslagen. Om vi fokuserar på att vi borde göra något mer/mindre, att vi borde vara på något annat sätt än vad vi är, skapar vi mer av det vi inte vill ha, vill göra eller vara.

 

För vissa kan det vara bra att sluta prata om eller tänka på sin hälsa, särskilt om det skapar stress inom en. Se över dina övertygelser om hälsa, kost, träning, sömn, sjukdomar mm. Varje stressfull tanke skapar mer av det du är orolig över. När du mår bra inombords, behöver du inte fokusera på din hälsa, för den blir också bra, som bonus när du väl ändrat ditt inre fokus. Vi är skapta att må bra, ha en god hälsa (det psykiska och fysiska). Barn mår oftast bra på alla sätt och vis, och de fokuserar inte på hur de mår. De är här och nu och fokuserar på att göra det som tycker om. När vi fokuserar på hälsan, betyder det många gånger att vi vill ändra på något (är inte nöjde med det som är) och denna attityd är en slags motstånd. Vi börjar övertänka och låter inte våra kroppar sköta sitt. Ha tillit till att din kropp vet vad den gör och lär dig lyssna på din kropp istället för att pracka på den massa "sanningar".

Delta i vår workshop och lär dig mer om attraktionslagen. Lyssna på vår Leva Livet pod: Itunes, Acast, Podbean eller Soundcloud.

Tankar om sex utifrån attraktionslagen.

Att ha en intim relation (fysisk närhet) är ett lika viktigt behov som att äta, hålla oss rena, att ha ett socialt nätverk eller att uttrycka oss. Precis som med allt annat så handlar det inte om sex utan vad vi tänker om det, vad vi tänker om oss själva och andra i samband med det, vad vi gör och varför vi gör det. Går du in i en intim relation för att du måste (annars tycker hen inte om dig), för att du tycker synd om den andra, för att ge en belöning eller använder du det som en straff för din partner och nekar er båda en intim stund tillsammans.

Kan och törs du uttrycka vad du vill, hur du vill ha det? Kan du ta initiativet till en intim stund? Kan du visa att du vill ha en intim stund med din partner?

Att älska med sin partner är ett av de bästa sätten att praktisera närvaro, att vara här och nu. Det är att njuta med alla sinnen utan att vara i huvudet, i tankarna där vi oftast kritiserar och dömer oss själva, situationen, den andre. Va sann med dig själv och den du är med genom att uttrycka hur du känner, vad du vill ha mm. Kan du inte vara sann med din partner i en intim relation på grund av rädsla, skam eller skuld, skapar du mer upplevelser där du känner rädsla, skam och skuld i alla sammanhang.

Ingen av oss är tankeläsare så säg hur du vill ha det och glöm dina tidigare erfarenheter. Det är bara NU som gäller.

Njut av din kropp och låt din älskade njuta av din. Njut av det fysiska samspelet, som är en slags fysisk kommunikation. Lek och ha roligt tillsammans. Det är ingen seriös business!

Delta i våra workshops och lär dig mer om kraften i våra tankar och hur du kan vara mer närvarande, här och nu, i ditt liv.

Lyssna på vår "Leva livet"-pod på Itunes, Acast, Podbean och Soundcloud.

Lyckligare vardag - samtal med en gäst: Fredrik Ankarsköld från Lyckopodden.

I dagens pod pratar vi om en lyckligare vardag tillsammans med en gäst Fredrik Ankarsköld från Lyckopodden.

Kan vi vara lyckliga och glada hela tiden, varje dag? Självklart om ni frågar oss. Det handlar ju alltid om en attityd, hur vi ser på saker och ting. Det handlar aldrig om vad som händer och vilka vi är med, dvs något utanför oss själva. Jag kan vara lycklig nu oavsett vad. När vi lever närvarande i nuet, har vi tillgång till vår inre styrka, lugn, lycka och glädje. Vi har fått träna och öva oss i att släppa fokus på tankar och känslor som vi tidigare har trott på och hållit kvar. Att leva närvarande betyder att vi slutat tro på begränsande tankar (tankar som får oss att bli stressade och oroliga), samt har vi en accepterande förhållningssätt gentemot tankar och känslor som uppstår. Allt är ok, men vi behöver inte fastna i något.

Barnen är lyckliga och glada helt naturligt och vi kan alltid hitta den platsen i oss själva och leva livet utifrån den känslan.

Sluta klaga, kritisera, döma och tro på övertygelser (jag är sån mm). Ifrågasätt dina tankar och övertygelser, är det sant? Meditera och skriv uppskattningsjournal (tacksamhetsjournal). Öva dig att se potentialen och möjligheterna i varje stund. Berätta mer om vad du tycker om än vad du inte gillar.

Delta i våra workshops där vi tar upp olika verktyg för att må bättre. Det gör även Fredrik och Viktor i Lyckopodden.se.

 

 

Varför nöja sig (med lite)?

Många av oss lever med en attityd att vi måste vara nöjda med det vi har och inte sträva efter mer, bättre, högre mm. Om vi vuxna, barn och idrottare levde med samma attityd skulle vi aldrig komma vidare i utvecklingen, varken på det privata plan eller mänskliga, kulturella plan. Vi är skapta att utvecklas och evolutionen sker tack vare drömmar och visioner och vår fokus på det. Vi sänker ribban för vi vill inte framstå som giriga och egoistiska. Vi håller oss tillbaka och låter oss inte skina och vara framgångsrika. Det finns två sätt att förhålla sig (eller hålla andra kvar): att nöja sig med det man får, eller att vara nöjd med det som är och vilja ha mer. Attraktionslagen grundar sig i att uppskatta det man haft och det vi har/är, samt fokusera på det vi vill ha, det vi tycker om och det vi brinner för, det vi inspireras av. Sluta aldrig drömma och ha visioner, sluta aldrig fokusera på det som du önskar dig. Med en attityd att "tänk om....jag reste snart till något varmt och exotiskt land", "tänk om....jag hade mer pengar än jag hann lägga ut", håller du dig öppen för mer utan att döma det du är i just nu, tvärtom du uppskattar det du har och samtidigt vill ha mer. När du önskar från en inre plats av glädje och inspiration och inte "neediness" (jag måste, jag behöver mm), håller du dig positiv och lycklig oavsett om du får det du vill ha eller inte. För det handlar inte om vad vi manifesterar (eller att vi manifesterar), det handlar om hur vi mår just nu, när vi tänker på vårt liv, oss själva, alla andra och världen. Att vara glad och lycklig just nu, utan anledning är det största manifestationen, skapelsen du kan skapa.

Fortsätt att dagdrömma, skapa visioner, prata om saker du vill göra, ha och åstadkomma.

Delta i vår workshop och lär dig mer hur dina drömmar blir verkliga och hur du slutar sabotera dessa.

Lyssna på vår Leva Livet-pod på Itunes, Acast, Podbean och Soundcloud.

Jag vill känna arbetsglädje!

Kommer du ihåg hur det kändes att börja jobba på arbetsplatsen du är på just nu? Eller någon tidigare arbetsplats? Om du följde din känsla/vägledning när du började på ditt jobb, så kände du förmodligen glädje, iver, inspiration, spännande förväntningar, kreativa idéer i överflöd, energi och positiv attityd. Har du känt dessa känslor en gång, kan du känna dessa igen. På samma arbetsplats. Att du tappat arbetsglädjen handlar om att ditt fokus är mer på de negativa aspekter av ditt jobb, än de positiva. Din tid och energi (tankeverksamhet) går åt att tänka på hur dåligt det är, hur dåligt du mår än på allt det goda som finns där, för det gör det om du bara vänder blicken. Var medveten om vad du tänker och säger om ditt jobb och dig själv i det, om dina arbetsuppgifter. Sluta klaga, gnälla och prata skit om ditt jobb, dina kollegor, din chef eller dig själv. Börja fokusera på det som är positivt, konstruktivt och roligt på ditt jobb, med dina arbetsuppgifter, med dina kollegor och chefen. För om du byter ditt jobb mitt i elände, kommer du att ta med dig själv och dina tankar, attityd till nästa jobb och du kommer att möta samma saker i en ny förpackning. Det finns alltid något att uppskatta, vara tacksam över just nu, i det du gör och är i. Alltid. Frågan är vill du må bra? Om ja, börja då bete dig enligt din önskan. Sluta tro att alla andra eller din arbetsplats måste förändras. Det börjar i dig.

Delta i vår workshop och lär dig mer om attraktionslagen. Lyssna på vår Leva Livet pod på Itunes, Acast, Soundcloud eller Podbean.

Gör du det av plikt eller glädje?

Vi alla har varit med om att göra något för att vi måste eller för att det förväntas av oss. Även fast det inte är uttalat. När vi gör saker med känsla av plikt, dränerar vi oss själva av energi, blir utmattade, trötta och tappar livsglädjen. Vi känner motstånd mot det vi tvingar oss själva att göra (inre konflikt). När vi gör något från en plats av glädje, genererar vi mer energi, känner lust och inspiration.

Det är bra om du hittar klarheten i dig själv och svarar ärligt: varför gör jag det här? Är det för att du är konflikträdd, vill att någon ska tycka om dig, att du är duktig, värdig mm? Är det för att du ska känna dig meningsfull, betydelsefull? Eller kanske tycker du synd om någon annan? Alla dessa ursäkter att göra något kommer att påverka dig och din energi på ett destruktivt sätt.

Lär dig säga ett ärligt ja/nej, när du är sann med dig själv, är du sann med andra.

Säg "ja" till det som gör dig glad, höjer dig, fyller dig med inspiration.

Du kan också testa att byta ut orden: "måste och borde" till "jag får, jag vill, jag ska, jag tycker om". Det är stor skillnad i energin när du säger: Jag måste gå till jobbet eller säga: Jag får gå till jobbet.

Du kan ändra din attityd och se på det du "måste, borde eller borde inte" göra med en känsla av uppskattning och tacksamhet. Eller sen gör du det inte, just nu.

 

Följ känslan inom dig innan du gör något, väljer något, säger ja eller nej.

Om du känner en stressfull känsla, går du emot dig själv och om du känner en lättnad, är du sann med dig själv.

Testa att ändra på hur du säger och vad du säger om något du borde göra.

Delta i vår workshop och lär dig mer om attraktionslagen och hur du skapar ditt liv som du vill ha det.

Lyssna på vår Leva Livet-podcast: Itunes, Acast, Podbean eller Soundcloud.